:: دوره 4، شماره 3 و 4 - ( 4-1389 ) ::
جلد 4 شماره 3 و 4 صفحات 1-5 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی توانایی درک آهنگ گفتار در کودکان کاشت حلزون شده سنین دبستان و مقایسه آن با کودکان دارای شنوایی طبیعی
نرگس کرد، محمد رحیم شاهبداغی1، سیده مریم خدامی، ماندانا نوربخش، شهره جلائی، مسعود متصدی زرندی
چکیده:   (30725 مشاهده)
زمینه و هدف: درک آهنگ گفتار به طور عمده بر درک تغییرات فرکانس پایه تکیه دارد و این تغییرات برای افراد دارای افت شنوایی شدید و عمیق قابل دستیابی نیست. هدف این مطالعه بررسی درک آهنگ گفتار در کودکان کاشت حلزون شده و مقایسه آن با کودکان دارای شنوایی طبیعی می باشد.

روش بررسی: پژوهش حاضر بر روی 25  کودک کاشت شده و50 کودک طبیعی انجام گرفت. یک فرد بزرگسال که زبان اول وی فارسی بود، تعدادی جمله سؤالی و جمله خبری را بیان نمود. جملات برای کودک پخش می شد و از وی خواسته می شد تا تعیین کند جمله خبری یا پرسشی بود.

یافته ها: نتایج نشان داد که درک آهنگ جملات خبری و سؤالی بین دو گروه دارای تفاوت معنادار می باشد(05/0>P). درک آهنگ جملات خبری و سؤالی با سن کودک در زمان جراحی کاشت و مدت زمان استفاده از پروتز همبستگی معنادار(05/0>P) دارد.

بحث: با توجه به نتایج این مطالعه و مطالعات پیشین، پروتز کاشت حلزون در تسهیل درک آهنگ گفتار دارای نواقصی می باشد. با این وجود با جراحی در سن پایین تر، این محدودیت تا حدی جبران می گردد. بنابراین لازم است آسیب شناسان گفتار و زبان مداخله بر روی درک آهنگ گفتار را در برنامه درمانی کودکان کاشت شده بگنجانند.

واژه‌های کلیدی: درک، درک، آهنگ گفتار، درک، آهنگ گفتار، کاشت حلزون، درک، آهنگ گفتار، کاشت حلزون، کودکان سنین دبستان
متن کامل [PDF 123 kb]   (2960 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1389/10/28 | پذیرش: 1389/12/15 | انتشار: 1392/4/24


XML   English Abstract   Print



دوره 4، شماره 3 و 4 - ( 4-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها