[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
:: جلد 9 - ویژه نامه شماره سه فصل زمستان ::
جلد 9 - ویژه نامه شماره سه فصل زمستان صفحات 115-124 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر پیچیدگی نحوی برحسب ساختار جمله و بند بر وقوع لکنت در کودکان پیش دبستانی فارسی زبان
عباسعلی آهنگر 1، مهدی بختیار2، مهدی محمدی3، مریم شاکری کواکی4
1- دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی ، ahangar@english.usb.ac.ir
2- مربی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، دانشکده توانبخشی ، گروه گفتاردرمانی
3- استادیار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، دانشکده علوم پزشکی، گروه آمار زیستی
4- کارشناس ارشد زبانشناسی همگانی دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی
چکیده:   (1946 مشاهده)

زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین پیچیدگی نحوی (به لحاظ ساختار جمله و بند) و وقوع لکنت در کودکان پیش دبستانی فارسی زبان می‌باشد.

روش بررسی: پژوهش مقطعی حاضر بر روی 15 کودک تک زبانه دارای لکنت، شامل ۱۲ پسر و ۳ دختر ۴ تا ۶ ساله فارسی زبان در شهر مشهد انجام گرفت. روش نمونه گیری، نمونه گیری آسان (در دسترس) بود. 30 دقیقه نمونه گفتار پیوسته محاوره‌ای کودک با گفتاردرمانگر، والدین (مادر یا پدر) در یک اتاق ساکت در یک مرکز گفتاردرمانی ضبط شد. .سپس تعداد 60  گفته تولید شده توسط هر کودک آوانگاری گردید و داده­ها با استفاده از آزمون تی زوجی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.

یافته­ها: تفاوت معناداری بین گفته­های روان (بدون لکنت) و لکنت شده  از لحاظ پیچیدگی نحوی در ساختار جمله و بند مشاهده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که در سطح بند، با افزایش تعداد موضوع­های فعل در هر دو بند پایه و پیرو، وقوع لکنت نیز به طور معناداری افزایش یافت. (01/0 > P).  افزون بر این، وقوع لکنت در جملات مرکب بیشتر از جملات ساده بود (01/0 >P) .

نتیجه­گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که در کودکان لکنتی پیش دبستانی فارسی زبان، بین متغیر پیچیدگی نحوی برحسب ساختار جمله و بند و وقوع لکنت ارتباط معناداری وجود دارد.

کلید واژه­ها: پیچیدگی نحوی، جمله، بند، موضوع فعل، لکنت

واژه‌های کلیدی: پیچیدگی نحوی، جمله، بند، موضوع فعل، لکنت
متن کامل [PDF 164 kb]   (799 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahangar A A, Bakhtiar M, Mohammadi M, Shakeri Kavaki M. The Effect of Syntactic Complexity in Terms of Sentence and Clause Structure on the Stuttering Occurrence of Pre-school Persian Speaking Children. mrj. 2016; 9 (S3) :115-124
URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5456-fa.html
آهنگر عباسعلی، بختیار مهدی، محمدی مهدی، شاکری کواکی مریم. بررسی تأثیر پیچیدگی نحوی برحسب ساختار جمله و بند بر وقوع لکنت در کودکان پیش دبستانی فارسی زبان. توانبخشی نوین. 1394; 9 (S3) :115-124

URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5456-fa.html

جلد 9 - ویژه نامه شماره سه فصل زمستان برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه توانبخشی نوین Journal of Modern Rehabilitation
Persian site map - English site map - Created in 0.222 seconds with 832 queries by yektaweb 3470