[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
:: جلد 9 - ویژه نامه شماره سه فصل زمستان ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 9 - ویژه نامه شماره سه فصل زمستان صفحات 72-78
مقایسه توانایی نظریه ذهن پایه درکودکان کاشت حلزون فارسی زبان 5 تا 6 سال با همسالان طبیعی
زیبا دلخواه1، زهرا سلیمانی 2، هوشنگ دادگر3، نجوا موسوی4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- استادیار گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران, ، soleymaniz@tums.ac.ir
3- دانشجوی دکترای تخصصی گفتاردرمانی ،دانشگاه علوم پزشکی تهران
4- دانشجوی دکترای نوروساینس، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
چکیده:   (1379 مشاهده)

زمینه و هدف: نظریه ذهن به عنوان یکی ازمولفه های شناختی، شالوده توانایی ما برای توضیح دادن یا پیش بینی کردن رفتار خودمان و دیگران است که از طریق نسبت دادن حالات ذهنی انجام می شود. این توانایی در کودکان ناشنوا آسیب دیده است و در دختران رشد سریعتر و بهتری دارد. هدف این پژوهش بررسی نظریه ذهن در کودکان کاشت حلزون 5 تا 6 سال است تا  تاثیر تجربه افت شنوایی بر نظریه ذهن و نیز رابطه نظریه ذهن با جنسیت و سن کاشت مورد مطالعه قرار گیرد.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی، 18 کودک کاشت حلزون 5 تا 6 سال از بیمارستان امیراعلم شهر تهران و 18 کودک  طبیعی فارسی زبان به شیوه نمونه گیری در دسترس و آسان انتخاب شدند. کودکان طبیعی از نظر سن و منطقه زندگی با کودکان کاشت حلزون تطبیق داده شدند و مشکلات حسی و گفتاری نداشتند.  عملکرد نظریه ذهن پایه با آزمون قمرانی (1385) در این کودکان بررسی شد.

یافته­ها: عملکرد دو گروه در نظریه ذهن پایه، به طور معنی­داری متفاوت بود (001/0>P). همچنین مقایسه بین دختران و پسران طبیعی (3/0P=) و کاشت حلزون (2/0P=) نشان داد در هر دو گروه تفاوت معناداری بین دختران و پسران وجود ندارد. بین سن کاشت حلزون و امتیاز نظریه ذهن رابطه معنادار وجود ندارد (1/0P=).

نتیجه­گیری: آسیب شنوایی بر رشد نظریه ذهن پایه در کودکان کاشت حلزون مؤثر بوده است. سن کاشت و جنسیت تاثیری بر رشد نظریه ذهن ندارد.

کلیدواژه­ها: نظریه ذهن، کاشت حلزون، زبان فارسی

واژه‌های کلیدی: نظریه ذهن، کاشت حلزون، زبان فارسی
متن کامل [PDF 161 kb]   (582 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delkhah Z, Soleymani Z, Dadgar H, Mousavi N. Comparison of basic theory of mind in 5-6 years Farsi speaking children with cochlear implant and normal peers. mrj. 2016; 9 (S3) :72-78
URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5449-fa.html
دلخواه زیبا، سلیمانی زهرا، دادگر هوشنگ، موسوی نجوا. مقایسه توانایی نظریه ذهن پایه درکودکان کاشت حلزون فارسی زبان 5 تا 6 سال با همسالان طبیعی. توانبخشی نوین. 1394; 9 (S3) :72-78

URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5449-fa.html

برگشت به فهرست نشریات جلد 9 - ویژه نامه شماره سه فصل زمستان
فصلنامه توانبخشی نوین Journal of Modern Rehabilitation
Persian site map - English site map - Created in 0.167 seconds with 830 queries by yektaweb 3392