[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
:: دوره 2، شماره 2 - ( 6-1387 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 6-11 برگشت به فهرست نسخه ها
تهیه آزمون تداعی کلمه و تعیین روایی و پایایی آن در کودکان فارسی زبان
زهرا سلیمانی1، سوده خرمیان 2، محمد رحیم شاهبداغی1، سقراط فقیه زاده3
1- دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، sdkhoramian@yahoo.com
3- گروه آمار زیستی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (6846 مشاهده)
هدف و زمینه: تحقیق حاضر با هدف تهیه آزمون تداعی کلمه و تعیین روایی و پایایی آن در پایه اول ابتدایی به منظور بررسی یکی از ویژگی‏های معنا شناسی کودکان انجام شده است.

روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - تحلیلی و از نوع ابزار سازی و اعتبار سنجی بود. جمعیت مورد مطالعه شامل 20 دختر و 21 پسر بودند. کلمات محرک بر اساس آزمون تداعی کلمه پرفسور گلدفارب تنظیم شد. بر اساس آزمون مذکور کلمات با توجه به 3 ویژگی، از حیث بسامد(پر بسامد، کم بسامد) ، طول کلمه(کوتاه، بلند) ، سطح انتزاع (پایین، متوسط، بالا) و طبقه دستوری (اسم، کلمه، صفت) انتخاب شدند.

ابتدا حدود 180 کلمه از بین کلمات کودکان سال اول ابتدایی از پژوهش واژگان پایه کودکان فارسی زبان انتخاب شده و برای انتخاب و نمره دهی در اختیار صاحبنظران قرار گرفتند. بر اساس نظر صاحبنظران 72 کلمه انتخاب شد که به صورت شفاهی طی 2 مرحله ارزیابی گردید و نوع پاسخ ها از نظر جانشینی و هم نشینی تعیین و با استفاده از آزمون های آماری مک نمار و ضریب کاپا مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته ها: نتایج نشان داد که در مرحله اول و دوم آزمون در 3 طبقه دستوری اسم، صفت، فعل ، همبستگی بالایی در هر 3 طبقه در2 مرحله وجود داشت .

نتیجه گیری : این یافته ها نشان داد آزمون مورد نظر از روایی و پایایی بالایی برخوردار است و می توان از آن در بررسی رشد واژگانی ، رشد معنا شناسی و به طور کلی رشد زبانی استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: آزمون تداعی کلمه، زبان فارسی، روایی، پایایی
متن کامل [PDF 98 kb]   (1590 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۷/۵/۲۰ | پذیرش: ۱۳۸۷/۶/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۲/۵/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleymani Z, Khoramian S, Shahbodaghi M, Faghih Zadeh S. Providing a word association test and determine its validity and reliability in Persian (farsi) language children. mrj. 2008; 2 (2) :6-11
URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-137-fa.html

سلیمانی زهرا، خرمیان سوده، شاهبداغی محمد رحیم، فقیه زاده سقراط. تهیه آزمون تداعی کلمه و تعیین روایی و پایایی آن در کودکان فارسی زبان. توانبخشی نوین. 1387; 2 (2) :6-11

URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-137-fa.html



دوره 2، شماره 2 - ( 6-1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه توانبخشی نوین Journal of Modern Rehabilitation
Persian site map - English site map - Created in 0.24 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3732