[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
:: دوره 4، شماره 3 و 4 - ( 4-1389 ) ::
جلد 4 شماره 3 و 4 صفحات 23-28 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای نقش آگاهی صرفی در سرعت ، صحت و درک خواندن کودکان نارساخوان و عادی پایه دوم دبستان
حمیده قائمی، زهرا سلیمانی1، هوشنگ دادگر
چکیده:   (8086 مشاهده)

زمینه و هدف: نارساخوانی نوعی اختلال یادگیری زبانی است که منجر به نقایصی در زبان نوشتاری از جمله خواندن و هجی کردن می گردد. این گروه از کودکان در زمینه های نحوی، صرفی ،واجی ،معنایی و کاربرد شناختی آسیب دیده اند.در همین راستا به بررسی حوزه ی دانش صرفی به عنوان یکی از جنبه های موثر بر مولفه های  خواندن( سرعت ، صحت و درک ) که در این کودکان دچار نقص شده است، پرداخته ایم.

روش بررسی: در این  مطالعه 27 دانش آموز نارسا خوان و 57 دانش آموز عادی در پایه دوم دبستان شرکت داشتند. وجود یا عدم وجود  نارساخوانی با انجام آزمون خواندن و نارسا خوانی نما تعیین شده و همچنین وجود یا عدم وجود اختلالات زبانی در هر دو گروه از آزمون رشد زبان TOLD  استفاده گردید . آزمون آگاهی صرفی   به منظور بررسی دانش صرفی و نیز از متن های خرده آزمون درک متن ( شامل متن مشترک و متن اختصاصی 1 و2) در آزمون نما جهت تعیین سرعت ، صحت و درک خواندن مورد استفاده قرار گرفت.داده های حاصل با کمک روش‌های آمار استنباطی مانند آزمون ضریب همبستگی خطی پیرسن و اسپیرمن، آزمون نرمال بودن کلموگروف- اسمیرنف و آزمون T-test   مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: در کل نمونه ضریب همبستگی آگاهی صرفی و سرعت خواندن مورد نظر91/0 -،بین آگاهی صرفی و صحت خواندن 95/0و بین آگاهی صرفی و درک خواندن92/0 بدست آمد. این مقادیر نشان می دهد که بین  آگاهی صرفی با هر یک از مولفه های خواندن همبستگی بالا می باشد.  ضریب همبستگی در گروه کودکان نارساخوان به ترتیب فوق 68/0-و 14/0و 10/0 بوده که نشان دهنده ی معنادار نبودن این ارتباط در گروه کودکان نارساخوان است. همچنین آزمون T-test نشان داد که بین مهارت آگاهی صرفی ، مهارت درک خواندن ،مهارت سرعت خواندن و نیز مهارت صحت خواندن در دو گروه عادی و نارساخوان تفاوت معنا داری دیده می شود.

نتیجه گیری:آگاهی صرفی،سرعت، صحت و درک خواندن در کودکان نارسا خوان در مقایسه با کودکان عادی در سطح ضعیف تری قرار دارد و به عنوان یکی از جنبه های زبانی است که می تواند بر سرعت ، صحت و درک خواندن تاثیر گذار باشد با وجود این در گروه کودکان نارساخوانی که مشکلات خواندن آنها در سطح کلمه است(مانند گروه نارساخوان نمونه مورد مطالعه)،آگاهی صرفی نقش تاثیر گذاری در مهارت های  خواندن آنها از جمله سرعت، صحت و درک  نخواهد داشت.  

واژه‌های کلیدی: آگاهی صرفی، آگاهی صرفی، سرعت خواندن، آگاهی صرفی، سرعت خواندن، صحت خواندن، آگاهی صرفی، سرعت خواندن، صحت خواندن، درک خواندن، آگاهی صرفی، سرعت خواندن، صحت خواندن، درک خواندن، نارساخوانی
متن کامل [PDF 152 kb]   (1992 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۹/۱۱/۲۴ | پذیرش: ۱۳۸۹/۱۲/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaemi H, Soleymani Z, Dadgar H. Comparitive study of  the  role of morphological awareness in accuracy, speed and comprehension of reading  in dyslexic and normal children in second grade of primary school. mrj. 2010; 4 (3 and 4) :23-28
URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-90-fa.html

قائمی حمیده، سلیمانی زهرا، دادگر هوشنگ. بررسی مقایسه‌ای نقش آگاهی صرفی در سرعت ، صحت و درک خواندن کودکان نارساخوان و عادی پایه دوم دبستان. توانبخشی نوین. 1389; 4 (3 و 4) :23-28

URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-90-fa.html



دوره 4، شماره 3 و 4 - ( 4-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه توانبخشی نوین Journal of Modern Rehabilitation
Persian site map - English site map - Created in 0.26 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3986