[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
:: دوره 5، شماره 3 - ( 9-1390 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 60-65 برگشت به فهرست نسخه ها
اجرای هدفمند آموزش به شیوه کار در گروه های کوچک برای دانشجویان سال دوم  فیزیوتراپی : ارزیابی مقایسه ای تاثیر آموزش  بر میزان رضایت  و یادگیری
نسترن قطبی 1، ماندانا شیرازی1، شهره جلایی1، حسین باقری1، صوفیا نقدی1، شیوا موسوی1
1- دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (5367 مشاهده)
زمینه و هدف : از مهمترین مشکلات موثر در یادگیری ،عدم توجه به یاددهی به شیوه بحث گروهی می باشد. به همین علت امروزه تاکید بسیاری بر روش های دانشجو محور نظیر انجام کار در گروههای کوچک می شود .با این وجود ، بدلایل متعدد  این روشها برای دانشجویان فیزیوتراپی استفاده نمی شوند  . اجرای آموزش به شیوه کار در گروههای کوچک با هدف تعیین تاثیر آن بر میزان رضایت و یادگیری دانشجویان سال دوم فیزیوتراپی در مقایسه با روش سنتی صورت گرفت.
روش بررسی : یک مطالعه تجربی بر روی 29 دانشجوی سال دوم فیزیوتراپی  انجام شد . دانشجویان بطور تصادفی در دو گروه روش تدریس سخنرانی  (14 نفر) و کار در گروه کوچک (15 نفر) قرار گرفتند  و به مدت 4 جلسه آموزش دیدند . از دو پرسشنامه جداگانه برای ارزیابی میزان رضایت و سطح یادگیری استفاده شد .
یافته ها: رضایتمندی کلی دانشجویان در شیوه بحث گروهی بیشتر از روش سخنرانی بود (0001/0>P ). یادگیری دانشجویان بین دو شیوه تدریس  اختلاف معنی داری نداشت (P>0.05).  , استفاده از این شیوه تدریس را 86.7% دانشجویان گروههای کوچک،  در ترم های آینده نسبت به شیوه سخنرانی ترجیح دادند .
نتیجه گیری: این مطالعه نقش یاددهی در گروههای کوچک را بر افزایش میزان رضایتمندی دانشجویان فیزیوتراپی نشان داد. بدلیل افزایش رضایتمندی در گروههای کوچک ؛ علیرغم معنی دار نشدن اختلاف سطح یادگیری بین دو روش آموزشی ، فرآیند یادگیری می تواند تسهیل شود . بنابراین یاددهی به این شیوه برای آموزش دانشجویان  کارشناسی توصیه می گردد.

واژه‌های کلیدی: گروههای کوچک، سخنرانی، یادگیری، رضایت، فیزیوتراپی
متن کامل [PDF 353 kb]   (1465 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۰/۶/۱ | پذیرش: ۱۳۹۰/۱۰/۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۲۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghotbi N, Shirazi M, Jalaei S, Bagheri H, Naghdi S, Mousavi S. The targeted implementation of teaching in small group discussion for second- year students in physiotherapy:A comparative assessment of teaching effect on satisfaction and learning level. mrj. 2011; 5 (3) :60-65
URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-67-fa.html

قطبی نسترن، شیرازی ماندانا، جلایی شهره، باقری حسین، نقدی صوفیا، موسوی شیوا. اجرای هدفمند آموزش به شیوه کار در گروه های کوچک برای دانشجویان سال دوم  فیزیوتراپی : ارزیابی مقایسه ای تاثیر آموزش  بر میزان رضایت  و یادگیری. توانبخشی نوین. 1390; 5 (3) :60-65

URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-67-fa.html



دوره 5، شماره 3 - ( 9-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه توانبخشی نوین Journal of Modern Rehabilitation
Persian site map - English site map - Created in 0.27 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742