[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
:: دوره 9، شماره 3 - ( 4-1394 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 1-8 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان اثربخشی نروفیدبک بر موفقیت تحصیلی کودکان 10-8 ساله مبتلا به ADHD- مطالعه مورد پژوهی کمی
آزاده قربانی1، فرانک علی آبادی 2، محمد علی نظری3، ملاحت اکبر فهیمی4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران.
2- عضو هیئت علمی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران. ، aliabadi.f@iums.ac.ir
3- استادیار دانشکده روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
4- استادیار،دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (2612 مشاهده)

زمینه و هدف: کمبود توجه/ بیش فعالی و تکانشگری از اختلالات شایع در کودکان است .این اختلال موجب ضعف تحصیلی می شود. هدف این مطالعه بررسی میزان اثربخشی نروفیدبک بر موفقیت تحصیلی کودکان 10-8 ساله مبتلا به این اختلال است.

 

روش بررسی: مطالعه بصورت مورد پژوهی کمی، روی دو پسر 8 و 10ساله مبتلا به Attention Deficit Hyperactivity Disorder: ADHD با بهره هوشی بین 100-90 انجام شد. علاوه بردارودرمانی، هر یک از آنها طی هشت هفته ،24جلسه درمان نروفیدبک با استفاده از دو پروتکل تتا/ بتا وافزایش SMR Sensori Motor Rhythm: کاهش تتا دریافت کردند. طی هر سه جلسه به توالی یکی از آزمون­های ریاضی یا املاء از آنها گرفته شد. بعلاوه در انتها از نمرات کلاسی و آخر ترم آنها نیز برای بررسی اثر بخشی درمان استفاده شد.

 

یافته­ها: درمان با نروفیدبک در بهبود نمرات دروس املاء و ریاضی این کودکان چه در ارزیابی‌های حین درمان و چه در آزمون‌های مدرسه موثر بود. افزایش نمرات ترم دوم نسبت به نمرات ترم اول که سه ماه پس از اتمام درمان انجام شد، پایداری اثر درمان را نشان داد.

 

نتیجه گیری: نروفیدبک روش مکمل موثری در افزایش موفقیت تحصیلی این کودکان بود.

 

کلید واژه­ها: اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی و تکانشگری، نروفیدبک، موفقیت تحصیلی .

واژه‌های کلیدی: اختلال کمبود توجه، بیش فعالی و تکانشگری، نروفیدبک، موفقیت تحصیلی
متن کامل [PDF 692 kb]   (1095 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani A, Aliabadi F, Nazari M A, Akbarfahimi M. Study of neurofeedback effects on academic achievement of. mrj. 2015; 9 (3) :1-8
URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5286-fa.html
قربانی آزاده، علی آبادی فرانک، نظری محمد علی، اکبر فهیمی ملاحت. بررسی میزان اثربخشی نروفیدبک بر موفقیت تحصیلی کودکان 10-8 ساله مبتلا به ADHD- مطالعه مورد پژوهی کمی. توانبخشی نوین. 1394; 9 (3) :1-8

URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5286-fa.html

دوره 9، شماره 3 - ( 4-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه توانبخشی نوین Journal of Modern Rehabilitation
Persian site map - English site map - Created in 0.253 seconds with 830 queries by yektaweb 3455