[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( 1-1394 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 8-16 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر روش فلورتایم بر کارکردهای هیجانی کودکان با اختلالات طیف اُتیسم
مهدی علیزاده زارعی1، سمانه کرمعلی اسماعیلی 2
1- دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی و عضو هیئت علمی دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- دانشجوی دکتری تخصصی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، smaeili_ot@yahoo.com
چکیده:   (3375 مشاهده)

زمینه و هدف: کودکان با اختلالات طیف اُتیسم برخی مشکلات در زمینه­ ی مهارت­های ارتباطی- اجتماعی و بازی داشته، الگوهای رفتاری کلیشه­ای و علائق محدود دارند که در زندگی روزمره­ی آنها معضلاتی را ایجاد می­کنند. تکنیک فلورتایم Floor time) ) مداخله­ای بر مبنای بازی است که باعث تقویت مهارت های هیجانی، ارتباطی، تجسمی و بازی می­شود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر روش فلورتایم بر کودکان با اختلالات طیف اُتیسم در زمینه های نامبرده بوده است.

روش بررسی: در این مطالعه­ی شبه تجربی، 20 کودک با اختلالات طیف اُتیسم، در محدوده­ی سنی 4- 5/2 سال به صورت غیر احتمالی و در دسترس انتخاب شدند. 10 نمونه به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شده و 10 نمونه در گروه آزمون مداخله­ی فلورتایم دریافت کردند. دو گروه به فاصله­ی شش ماه از طریق مقیاس ارزیابی هیجانی کارکردی (Functional Emotional Assessment Scale: FEAS) از نظر کارکردهای هیجانی پیش آزمون و پس آزمون شدند و نتایج با استفاده از آزمون­های آماری t مستقل و t زوج تحلیل شد.

یافته­ها: بررسی نمرات FEAS در گروه آزمون ، حاکی از اختلاف معنادار دو گروه در کارکردهای هیجانی، بین قبل و بعد از مداخله می­باشد (17./. = P ) در حالیکه اختلاف پیش آزمون و پس آزمون کارکردهای هیجانی در گروه کنترل معنادار نبود. همچنین اختلاف نمرات پیش آزمون و پس آزمون بین گروه­ها در این زمینه تفاوت معنادار با41./. = P را نشان داد.

نتیجه­گیری: یافته­ها حاکی از این است که روش فلورتایم بر بهبود کارکردهای هیجانی نظیر مهارت­های ارتباطی، عاطفی و بازی در کودکان با اختلالات طیف اُتیسم مؤثر بوده است.

کلید واژه­ها: اختلالات طیف اُتیسم، بازی، فلورتایم

واژه‌های کلیدی: اختلالات طیف اُتیسم، بازی، فلورتایم
متن کامل [PDF 124 kb]   (1424 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh M, Esmaeili S. The effectiveness of floor-time intervention on emotional functions of children with autistic spectrum disorders. mrj. 2015; 9 (1) :8-16
URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5225-fa.html
علیزاده زارعی مهدی، کرمعلی اسماعیلی سمانه. بررسی تأثیر روش فلورتایم بر کارکردهای هیجانی کودکان با اختلالات طیف اُتیسم. توانبخشی نوین. 1394; 9 (1) :8-16

URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5225-fa.html

دوره 9، شماره 1 - ( 1-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه توانبخشی نوین Journal of Modern Rehabilitation
Persian site map - English site map - Created in 0.233 seconds with 824 queries by yektaweb 3455