[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
:: دوره 8، شماره 3 - ( 4-1393 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 54-61 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی یادگیری وحافظه شنوایی-کلامی در کودکان11-9 ساله فارسی زبان و تعیین مقادیر هنجار در جمعیت مورد مطالعه
فرشته صادقی1، احمد گشانی 2، زهرا جعفری3، شهره جلائی4
1- دانشجوی کارشناس ارشد شنوایی شناسی
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران ، geshani@sina.tums.ac.ir
3- دانشگاه علوم پزشکی ایران
4- دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (3431 مشاهده)

زمینه و هدف : حافظه ویادگیری به ویژه یادگیری شنوایی - کلامی از جمله عوامل تاثیر گذار بر شکل گیری و رشد مهارتهای شناختی در کودکان می باشد .ارزیابی این عامل تاثیر گذار به روشهای مختلفی میسر است .آزمون ری یک ابزاربالینی با ارزش برای این منظور می باشد . نسخه فارسی آن در کودکان فارسی زبان تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است . هدف از پژوهش حاضر بررسی روند یادگیری و حافظه شنوایی - کلامی در کودکان فارسی زبان با استفاده از نسخه فارسی آزمون یادگیری / حافظه شنوایی - کلامی ری و همچنین مقایسه نتایج بدست آمده با مطالعات سایر کشورها بر روی کودکان می باشد .

روش بررسی : مطالعه مقطعی حاضر روی86 کودک هنجار در محدوده سنی 11-9 انجام شد و جنبه های مختلف حافظه از جمله یادآوری آنی، یادآوری تاخیری، توانایی بازشناسی، سرعت فراموشی، تاثیر تداخل و روند یادگیری با استفاده از نسخه فارسی آزمون شنوایی - کلامی ری بررسی گردید .

یافته ها : بین امتیازات مراحل 1 تا 5 آزمون ری تفاوت معناداری مشاهده شد (05/0 P< ) . میانگین امتیازات مراحل آزمون از 34/7 در مرحله اول به 93/13 در مرحله پنجم افزایش یافت . میزان پاسخ های صحیح در دخترها نسبت به پسرها بیشتر بود (05/0 P< ) . بین یادآوری آنی و تاخیری تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0 P> ) . بین یادآوری تاخیری با امتیاز بازشناسی تفاوت معنادار بود (05/0 P< ) . میزان تداخل پیش گستر، تداخل پس گستر، سرعت فراموشی به ترتیب برابر 97/0، 87/0، 37/0 بدست آمد .

نتیجه گیری : نسخه فارسی آزمون ری در شرایط بالینی عملکرد حافظه و یادگیری شنوایی کلامی را به خوبی مورد ارزیابی قرار می دهد. رشد پاسخ های صحیح از مرحله ی اول به مرحله ی پنجم در آزمون ری، اثر یادگیری در کودکان را نشان داد. بر اساس مجموع نتایج به دست آمده، عملکرد حافظه و یادگیری شنوایی کلامی در کودکان در نسخه فارسی این ازمون با جمعیت مشابه در سایر کشورها قابل مقایسه است .

کلید واژه­ها: حافظه، کودک ، یادگیری شنوایی – کلامی، آزمون ری

واژه‌های کلیدی: حافظه، کودک، یادگیری شنوایی – کلامی، آزمون ری
متن کامل [PDF 483 kb]   (1044 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۴/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi F, Geshani A, Jafari Z, Jalaei S. Assessment of auditory verbal memory / learning performance in 9 to 11 year old children. mrj. 2014; 8 (3) :54-61
URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5147-fa.html
صادقی فرشته، گشانی احمد، جعفری زهرا، جلائی شهره. بررسی یادگیری وحافظه شنوایی-کلامی در کودکان11-9 ساله فارسی زبان و تعیین مقادیر هنجار در جمعیت مورد مطالعه. توانبخشی نوین. 1393; 8 (3) :54-61

URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5147-fa.html

دوره 8، شماره 3 - ( 4-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه توانبخشی نوین Journal of Modern Rehabilitation
Persian site map - English site map - Created in 0.273 seconds with 830 queries by yektaweb 3455